Kerstwens en jaaroverzicht 2013

Graag kijken wij terug op 2013, een jaar waarin wij – uw fractievoorzitter Janine van Hulsteijn en raadslid Holger Rodoe – samen met alle actieve VVD’ers waaronder het afdelingsbestuur, de commissieleden en de steunfractie veel hebben mogen bereiken om een meer liberale gemeente Gennep te creëren.

Echter ook tijdens de komende feest- en vakantiedagen blijven wij niet stil zitten, maar gaan wij verder aan de slag met de laatste voorbereidingen voor de komende verkiezingscampagnes. Immers, in 2014 staan ons zowel de gemeenteraadsverkiezingen als de Europese verkiezingen te wachten. Wij hopen op uw steun tijdens de campagne en natuurlijk nog belangrijker in het stemhokje te mogen rekenen.

Mede namens het bestuur en de fractie van de VVD Gennep wensen wij u prettige feestdagen en een gelukkig Nieuwjaar!

Fractievoorzitter en lijstrekker Janine van Hulsteijn                      Raadslid en nr. 2 Holger Rodoe

(vlnr. Marco de Haan, Janine van Hulsteijn, Fred Knigge, Holger Rodoe)

Jaaroverzicht 2013

Het jaar 2013 begon met een discussie over de bibliotheek op school omdat de VVD van diverse ouders had vernomen dat hun kinderen in plaats van voor de Cito toets te leren als vrijwilligers werkten voor de schoolbieb. Voor de VVD een onwenselijke situatie die we in de eerste maanden van 2013 meteen hebben aangekaart bij het College van burgemeester en wethouders en de directie van BiblioPlus. Nog vóór de zomer werden ook belangrijke stappen gezet in de dossiers Diekendaal en Koningsven-De Diepen. Door constante informele overleggen op initiatief van VVD en PvdA ging de meerderheid van de gemeenteraad in juni akkoord met een ontheffing voor alle bewoners van het recreatiepark Diekendaal – een enorm succes na al het werk! Het dossier Koningsven-De Diepen kan daarnaast verder vorm krijgen. Bij de voorjaarsnota in juni vroeg de VVD tevens aandacht voor de financiële druk die onze burgers op dit moment hebben. Helaas werkt de gemeente niet mee om deze lastendruk te verlagen. Tijdens de toen eveneens gehouden algemene beschouwingen gaf fractievoorzitter Janine van Hulsteijn het College en de overige raadsfracties een liberale visie mee voor de gemeente Gennep waar we z.s.m. de lokale belastingen moeten verlagen en op termijn de OZB ook helemaal kunnen afschaffen. De eerste helft van het jaar werd door de VVD afgerond door aandacht te vragen voor de fietsveiligheid op de Maasbrug. Dagelijks maken honderden mensen – vooral schoolkinderen – gebruik van deze verbinding waarbij een fietser dankzij missende veiligheidsmaatregelen al snel terecht kan komen op de straat of in de Maas!

In september sprak de gemeenteraad op initiatief van de VVD over de afsluiting van de grensovergang Kamperweg-Mortelweg. In tegenstelling tot de andere raadsfracties en de gemeente is de VVD in samenwerking met onze Duitse liberale collega’s van de FDP nog steeds actief bezig om de nu ontstane problematische situatie voor de omwonenden te verbeteren. Twee majeure besluiten in het najaar waren de visie voor hoogwaterveiligheid inclusief de mogelijke nevengeulen van de Maas en de levensgevaarlijke plannen voor een ‘autoluw’ ofwel ‘shared space’ in het hartje van Gennep. Om te beginnen met het laatste, helaas ging de meerderheid van de raad met tegenstemmen van de VVD akkoord met het plan om voetgangers, fietsers en auto’s één gebied te laten delen en een duidelijk onderscheid weg te laten. De VVD vreest dat dit na realisatie vanwege veiligheidsredenen nogmaals zal moeten worden aangepast. Bij de plannen voor de hoogwaterveiligheid loopt de gemeente mogelijk een risico van honderden miljoenen euro’s. Op nationaal niveau echter een noodzakelijke stap om Nederland op de lange termijn van de komende vijftig tot honderd jaar veiliger te maken voor het water. Een lastig dossier voor de hele gemeenteraad en dus zal dit ook de aandacht krijgen in de komende jaren.

Mede door de mogelijke risico’s bij plannen zoals voor hoogwaterveiligheid of de sociale dienstverlening vroeg de VVD bij de begroting 2014 voor een financiële stresstest van de gemeente. Hierdoor moeten mogelijke financiële risico’s eindelijk eens goed en helder in kaart worden gebracht, maar helaas kon een meerderheid van de raad zich niet vinden in het inzichtelijk maken van een ‘slecht-weerscenario’ en moeten we maar blijven wachten wat er nog voor lijken uit de kast komen rollen.

Het laatste grote dossier van 2013 was de afwikkeling van de Floriade. Gedurende het hele jaar heeft ons raadslid Holger Rodoe namens de gemeenteraad meegewerkt aan het onderzoeksrapport dat in januari 2014 door de raad zal worden besproken. Daarnaast heeft de financiële afwikkeling ons veel energie en geld gekost. Helaas zijn we er echter nog niet van af, dus blijft de VVD ook in toekomst inzetten op een z.s.m. verkoop van onze aandelen in dit bedrijvenpark in Venlo.

Uit het overzicht hierboven blijkt dat er zeker nog meer liberaal geluid in de gemeente Gennep nodig is om deze grote problemen eindelijk eens op te lossen. De durf om te kiezen was er bij de coalitiepartijen het afgelopen jaar soms helaas niet. Alhoewel onze fractie uitstekend heeft kunnen samenwerken met diverse raads- en commissieleden onder andere van de PvdA en D66 wordt het vanaf 19 maart 2014 tijd voor een grotere VVD fractie in de gemeenteraad van Gennep!

Verkiezingen 2014

De VVD Gennep is in 2010 teruggekomen in de gemeenteraad van Gennep en heeft de afgelopen jaren veel werk verzet vanuit haar rol in de oppositie. Met een enthousiaste groep liberalen hebben wij veel kunnen bereiken, maar het wordt tijd dat de VVD echt orde op zaken kan stellen in de gemeente Gennep. Juist nu moet de VVD daarom in 2014 de kans krijgen om bestuurlijke verantwoordelijkheid te dragen. Onder leiding van lijsttrekker en kandidaat-wethouder Janine van Hulsteijn en met een ijzer sterk verkiezingsprogramma ‘Juist nu: VVD Gennep’ vragen wij aandacht voor de volgende vier speerpunten:

1. Werk         De gemeente stimuleert ondernemers om werk te bieden!
2. VeiligheidDe gemeente zorgt voor een veilige gemeente!
3. MobiliteitAlle dorpen en wijken zijn bereikbaar en leefbaar!
4. FinanciënOrde op zaken zodat we de burgers kunnen ontlasten!

Tijdens de campagne zullen wij de gemeente en de VVD Gennep verder op de kaart zetten door nog meer met onze burgers en ondernemers in gesprek te gaan over hoe wij in de gemeente Gennep weer meer arbeidsplaatsen kunnen realiseren. Een goede werkgelegenheid is voor de VVD het uitgangspunt voor een leefbare en veilige gemeente Gennep. Ook kijkend naar de stelling De beste sociale voorziening is een betaalde baan wil de VVD Gennep met een liberale en ondernemende wethouder zoals Janine van Hulsteijn de ondernemers van onze gemeente stimuleren om arbeidsplaatsen te creëren zodat mensen die nu in een uitkering zitten de kans hebben om terug te vloeien naar de arbeidsmarkt.

Het volledige verkiezingsprogramma ‘Juist nu: VVD Gennep’ kunt u hier lezen en downloaden.

Uw bijdrage voor een liberale gemeente Gennep!

Voor een liberale gemeente Gennep hebben wij uw steun nodig. Wilt u meepraten over zaken die er in uw buurt, wijk of dorp spelen? Als dé liberale stem in onze gemeente wil de VVD een bijdrage leveren aan een goede samenleving. Samen met een club actieve VVD’ers willen wij immers campagne gaan voeren zodat we op 19 maart 2014 een nog sterkere VVD fractie in de gemeenteraad van Gennep krijgen! Hebt U interesse om iets bij te dragen aan een meer liberale samenleving?

Wij zijn op zoek naar nieuwe fractieleden en donateurs voor een liberalere gemeente Gennep!

Als u wilt meedoen met de fractie dan kunt u zich opgeven via het contactformulier. Donaties zijn uiteraard altijd welkom! Voor een sterkere VVD in Gennep stort u een bedrag op:

rekening NL 85 ABNA 04 10 68 03 46,

ten name van de VVD Gennep,

onder vermelding van 'donatie campagne 2014'.

Uw bijdrage is volledig anoniem.