Begrip voor twijfels ambtelijke fusie

Er was voorafgaand aan de raadsvergadering van maandag 6 januari jl. al enkele dagen commotie geweest over de motie om informatie over de studie naar een ambtelijke fusie met Venray te krijgen die op initiatief van de VVD zou worden besproken. Door diverse kranten en nieuwswebsites werd het hele weekend al bericht over de motie die uiteindelijk werd ingediend door VVD, PvdA en KERN.

Tijdens de raadsvergadering was het minder spectaculair dan verwacht. Dit had met name twee redenen. Ten eerste was er met de drie partijen al meteen een politieke meerderheid voor de motie en ten tweede was een soortgelijke motie in december al door de gemeenteraad van Venray aangenomen waar het College van burgemeester en wethouders toen al op de vingers getikt werd.

Voor de VVD was het wél heel erg belangrijk om met deze motie een signaal te geven richting de inwoners en ondernemers van de gemeente Gennep. Sinds de berichten over een studie naar ambtelijke fusie begin december in alle kranten was er bij inwoners, ondernemers en medewerkers van de gemeente veel onrust en onduidelijkheid. Ineens kwam er zo maar een ambtelijke fusie uit de lucht vallen. Dat dit, volgens de toelichting van de burgemeester tijdens de raadsvergadering op 6 januari, echter genuanceerder ligt en het op dit moment slechts om een verkennend onderzoek voor een ambtelijke samenwerking gaat, toont overduidelijk aan dat er inderdaad te veel vraagtekens en te weinig communicatie is geweest.

Bij een ontwikkeling die dermate politiek gevoelig is en waarin de gemeenteraad hét orgaan van de gemeente zou moeten zijn om kaders te bepalen, lijkt de gemeenteraad nu onvoldoende te zijn meegenomen. Onduidelijk zijn voor eenieder immers de gevolgen van het besluit om uitsluitend te kijken naar Venray. Gennep en Venray grenzen immers niet aan elkaar en liggen zelfs ruim 25 kilometer uit elkaar met daartussen de gemeenten Bergen en Boxmeer. Wat de VVD betreft gaan deze plannen op dit moment veel te snel en veel te ver!

De burgemeester had ruim begrip voor de twijfels van de gemeenteraad en steunde de roep naar informatie dan ook van harte. Hij kon zich vinden in de motie en heeft deze meteen overgenomen met als gevolg dat er tot nadere besluitvorming van de gemeenteraad geen onomkeerbare stappen worden gezet. Daarnaast heeft de burgemeester zelf het voorstel gedaan om tijdens de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie Bestuur en Organisatie een toelichting met achtergrond informatie te geven over de plannen.

Hier de volledige tekst van de motie: