VVD motie tankautospuit brandweer

Op maandag 6 januari sprak de raad wederom over de brandweer. Met name over de opkomsttijden en de positie van de brandweervrijwilligers. Een nieuw dekkingsplan 2.0 was nodig nadat het eerste plan uit 2011 niet voldeed aan de wettelijk verplichte opkomsttijden. Destijds heeft de VVD Gennep hier al kritische mondelinge vragen over gesteld. Daarnaast gaf ook VVD minister Opstelten aan dat de brandweer in de gemeente Gennep sneller aanwezig moet zijn bij een alarm om bijvoorbeeld de brand te blussen of mensen bij een ongeluk te helpen.

Dekkingsplan 2.0 voldoet in principe wel aan deze verplichtingen en geeft een beeld voor de ontwikkeling die de brandweerzorg in onze gemeente de komende jaren zal doormaken. Een belangrijk onderdeel van de veranderingen is de invoering van snelle interventie-eenheden (SIE). Deze eenheid zal met een nieuw snelle interventievoertuig (SIV) bestaan uit een bevelvoerder en een chauffeur. Zij kunnen optreden bij zeer kleine incidenten. In tegenstelling tot zeer kleine incidenten zal de eenheid bij kleine incidenten bestaan uit de snelle interventie-eenheid en een tankautospuit met 4 brandweerleden. Door deze indeling met twee voertuigen te maken kan de brandweer sneller ter plaatse zijn en grote brand verder verhinderen.

Maar toch had de VVD Gennep ook kanttekeningen bij het nieuwe plan

De SIE van Gennep gaat op alle incidenten uitrukken in Gennep, Bergen en Mook en Middelaar om de opkomsttijd te halen, dus niet alleen bij zeer kleine en kleine incidenten, maar ook bij middel, grote en zeer grote incidenten. Daar zal dus als eerste een tweepersoons eenheid ter plaatse zijn die dan dus fysiek niets zal kunnen doen tot de andere voertuigen ter ondersteuning aanwezig zijn. Dit behelst wat de VVD betreft een zeer groot risico voor deze eerste 2 brandweermensen, Omdat onze hulpdiensten tegenwoordig helaas regelmatig blootgesteld worden aan agressief gedrag van omstanders. Dus deze situaties zijn potentieel gevaarlijk en de VVD heeft dan ook aan de raad voorgelegd om middels een zienswijze er voor te zorgen dat ook de politie ter plaatse moet zijn bij incidenten vanaf categorie middel en hoger.

Daarnaast heeft de VVD de burgemeester gevraagd om vooral ook onze inwoners te informeren over de nieuwe manier van brandbestrijding door het inzetten van een SIE. Ook dit is toegezegd door het college.

Omdat het dus een hele nieuwe manier van brandbestrijding betreft heeft de VVD ook gevraagd om een evaluatie aan de raad te sturen van de inzet van de SIE na een jaar zodat bekeken kan worden waar het goed gaat en waar nog verbeteringen nodig zijn.

Vanwege de aanschaf van het snelle interventie-voertuig, dat inmiddels al fysiek is geleverd, wordt de tweede tankautospuit  van Gennep ‘weggesaneerd’. Dit baart de brandweervrijwilligers grote zorgen, dat bleek wel uit het feit dat zij massaal op de publieke tribune hadden plaats genomen. Maar dit baart ook de VVD zeer grote zorgen. Immers dan heeft Gennep nog maar 1 tankauto ter beschikking. Als die weggeroepen wordt naar een incident of in onderhoud is dan is onze kazerne feitelijk dicht, omdat we dan in Gennep geen bluswagens meer hebben. Er moet dan een tankautospuit uit een omringende gemeente komen met een dito lange opkomsttijd. Dit is wat de VVD betreft een veel te groot risico voor de veiligheid van onze burgers. Onze 2e tankautospuit is financieel volledig afgeschreven, zit nog lang niet aan het einde van zijn levensduur en kan nog zeker 5 jaar mee. De VVD pleitte tijdens de raadsvergadering dan ook voor een behoud van de 2e tankautospuit als bijvoorbeeld opleidingswagen en reservewagen . Alle andere fracties behalve de Kern, waren het hier mee eens en dus kreeg de burgemeester de opdracht te gaan proberen onze tweede tankautospuit voor Gennep te behouden.

Eveneens kwam de visie op de brandweervrijwilligers aan de orde:

De VVD Gennep vindt de brandweervrijwilligers van eminent belang en onmisbaar, voor een goede brandweerzorg in Gennep. Zonder de vrijwilligers geen brandweer! Brandweervrijwilligers zetten zich altijd voor honderd procent in voor het redden van mens en dier; met grote inspanning en verantwoordelijkheidsgevoel. Echter de positie van de brandweervrijwilligers staat behoorlijk onder druk, momenteel dreigt er zelfs gevaar voor een leegloop van het aantal brandweervrijwilligers. De VVD Gennep heeft dan ook tijdens de raad het college opgeroepen om dit te voorkomen, nog betere te communiceren met de vrijwilligers en de vrijwilligers ‘beter mee te nemen’ met respect voor hun inzet en positie, zodat ze behouden blijven voor de kazerne in Gennep.

Al met al een succesvol onderwerp voor de VVD Gennep en de brandweer in de gemeente Gennep tijdens deze raadsvergadering, al onze voorstellen en ideeën zijn aangenomen en daar kan het college mee aan de slag voor een nog betere brandweerzorg in onze gemeente!