Na 2016 nog overal een busverbinding?

Een grensoverschrijdende verbinding van Gennep naar Goch, deze route moet onderdeel uitmaken van de nieuwe concessie van het Limburgse Openbaar Vervoer vanaf 2016. Een concessie is het toekennen van het monopolie aan 1 aanbieder voor het gehele Openbaar Vervoer in de provincie Limburg voor de komende 15 jaar. Een hele belangrijke keuze dus die de provinciale politiek nu moet gaan maken en die invloed zal hebben op het leven van alle Limburgers in de komende decennia!

Daarom waren de VVD raadsleden Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe afgelopen woensdag, 15 januari 2014 ook aanwezig bij een informatiebijeenkomst van de provincie over de toekomst van het OV in Noord-Limburg. Jammer genoeg vonden niet alle Gennepse politieke partijen het noodzakelijk om hierbij aanwezig te zijn…

Maar wat gaat er naar verwachting veranderen in de gemeente Gennep vanaf 2016?

De belangrijkste verbinding voor de gemeente Gennep is nu, en blijft ook na 2016, de buslijn 83 die vanuit de gemeente vertrekt richting Nijmegen en Venlo. Hier zal geen verandering in komen, tijdens spitsuren zal de bus ook na 2016 vaker rijden dan het gebruikelijke schema van elk half uur.

De belbus voor de dorpen en dan met name Ven-Zelderheide gaat helaas verdwijnen. In elk geval zal deze route geen onderdeel meer uitmaken van de verplichte routes voor de concessiehouder. De provincie Limburg schrapt in totaal rond 50 busverbindingen die niet meer efficiënt zijn voor de markt. Maar komt er dan helemaal geen bus meer naar onze dorpen? Dat is helaas nog onduidelijk. De provincie heeft het idee van een wensbus gelanceerd. Dit is een bus die in opdracht van de dorpsraad door vrijwilligers zal worden bestuurd en zal worden ingezet op routes die voor het dorp wenselijk zijn. De dorpsraden van Ven-Zelderheide en Ottersum werken op dit moment samen om onderdeel te worden van een pilotproject en ze maken, dankzij het uitstekende werk dat ze de afgelopen maanden al hebben verricht, kans om de wensbus te krijgen. Een initiatief bedacht door de CDA gedeputeerde, maar als VVD Gennep zien wij hier een goed bedoeld project dat in eerste instantie tot 2016 als proef zal lopen. Na 2016, dus als de belbus die we nu hebben wegvalt, is er tot nu toe nog geen zekerheid voor onze dorpen. De VVD is tegen tijdelijke oplossingen en zet zich dus in voor een permanente oplossing ook na 2016! Onze provinciale contacten hebben wij al aangesproken op de noodzaak van een busverbinding naar alle dorpen van de gemeente Gennep!

De derde verandering heeft te maken met de busverbinding van en naar Boxmeer. De huidige route tussen busstation Gennep en treinstation Boxmeer blijft volgens planning behouden. Nieuw zal zijn dat de bus vanuit Gennep ook gaat rijden naar het Duitse Goch. De gemeente Gennep krijgt dus een grensoverschrijdende busverbinding zodat onze inwoners kunnen aansluiten op het Duitse openbaar vervoersnet. Welke route de bus naar Goch zal nemen is nog niet helemaal duidelijk. De planning geeft een route via de Brabantseweg en Siebengewaldseweg naar Siebengewald aan, waardoor ook een wens van de VVD, namelijk de ontsluiting van CenterParcs mogelijk zou zijn. De gemeente Bergen zou het echter fijn vinden als er vanuit het busstation Gennep via Afferden naar Nieuw-Bergen en dan via Siebengewald naar Goch zou worden gereden. U ziet, het is nog niet helemaal duidelijk hoe de route moet worden, maar dat er een verbinding komt is vrijwel zeker!

Hebt U nog wensen voor het Openbaar Vervoer? U kunt ze rechtstreeks melden aan de Provincie Limburg door te reageren op de website: limburg.nl/OV2016