VVD minister opent ambulancepost

Maandag 20 januari 2014 was een belangrijke dag voor de veiligheid en zorg in de gemeente Gennep en de hele regio. Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie was te gast bij de Veiligheidsregio Limburg Noord om de nieuwe ambulancepost in de brandweerkazerne te Gennep te openen. Namens de VVD was fractievoorzitter en lijsttrekker Janine van Hulsteijn hierbij aanwezig.

Veiligheid en goede en snelle eerste hulp en zorg zijn voor de VVD Gennep essentiële onderwerpen voor een goed functionerende gemeente. Geen verassing dat de VVD fractievoorzitter dan ook aanwezig was bij de officiële opening van de nieuwe ambulancepost. Een gemis van alle overige politieke partijen aangezien geen enkele andere fractievoorzitter van de Gennepse politiek het nodig vond om deze ontwikkeling met zijn aanwezigheid te ondersteunen. De ambulancepost die feitelijk al sinds begin januari bestaat en over enkele weken definitief in gebruik wordt genomen is een uitzondering in Nederland. Wat blijkt namelijk? Terwijl het voor een leek logisch klinkt zijn er nauwelijks ambulanceposten gevestigd in brandweerkazernes in Nederland!

Een stap die in Duitsland bijvoorbeeld al sinds decennia normaal is, wordt nu pas langzamerhand een omslag in denken en doen in de Nederlandse cultuur. En zoals aangegeven is dit ook een logische ontwikkeling. In een tijdperk waar het werk steeds efficiënter moet en hulpdiensten op alle gebieden moeten samenwerken is het meer dan begrijpelijk dat brandweer en ambulance vanuit één kazerne naar hetzelfde incident kunnen vertrekken. Uiteraard zullen niet altijd in alle gevallen beide hulpdiensten nodig zijn, maar voor het geval dat het wél zo is zijn de lijntjes nu duidelijk korter.

Het was dan ook zeer bijzonder dat de minister Opstelten speciaal naar Gennep was gekomen om deze uitzonderlijke samenwerking te bekronen met zijn aanwezigheid bij de officiële opening. In zijn toespraak lichtte de minister het belang van goed werkende hulpdiensten en het belang van brandweervrijwilligers nader toe. De VVD Gennep is het daarbij geheel eens met de minister. Dat blijkt ook uit de inzet van de VVD inzake het dekkingsplan en het vrijwilligersbeleid van enkele weken geleden. Wij, de burgers en politiek van de gemeente Gennep mogen trots zijn op onze hulpdiensten!