Politieke adviseurs voor Pleinfeesten

Er komen vanuit diverse politieke partijen adviseurs die met de organisatie van de Pleinfeesten aan tafel gaan zitten om te kijken of er vanuit de overheid financiële steun mogelijk is voor dit evenement. Dit werd besloten tijdens een bijeenkomst op donderdag 23 januari jl. waar onze VVD raadsleden Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe bij aanwezig waren.

Het was al een geruime tijd de bedoeling om met de organisatie van de pleinfeesten een verkennend gesprek te hebben. Dit omdat vanuit hun kant enkele maanden geleden in de krant was aangegeven dat de gemeente onvoldoende steun had gegeven aan dit prachtige initiatief. Door omstandigheden was het er tot nu toe niet van gekomen, maar afgelopen donderdag waren vertegenwoordigers van PvdA, D66, KERN en VVD aanwezig bij een gesprek met twee leden van de Pleinfeesten-organisatie.

Uiteraard werd eerst gesproken over de successen van de afgelopen jaren en hoe het initiatief is ontstaan. Hierbij kwam duidelijk naar voren dat er wel gesprekken waren gevoerd maar dat daadwerkelijke steun zijdens de gemeente en met name het College niet of nauwelijks aanwezig was. Veel gesprekken dus maar geen daadkrachtige steun door de gemeente helaas. Maar nu was hét moment daar om niet meer over toenmalige problemen, maar toekomstige permanente oplossingen te spreken.

Alle aanwezige partijen waren het eens dat er vanuit de politiek een soort begeleiding moet komen, waarbij de uitvoering volledig bij de organisatie van de Pleinfeesten blijft. De vier partijen hebben dus besloten om vanuit hun gelederen eenieder één adviseur aan te wijzen die zitting zal nemen in een team dat als het ware over de schouders mee kijkt en meedenkt over mogelijke financiële oplossingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan subsidie van de gemeente, maar zeker ook Europese subsidies. Daarom zal namens de VVD Gennep ook raadslid Holger Rodoe zitting nemen in het adviesteam, hij is de vertegenwoordiger van de gemeenteraad bij de Euregio Rijn-Waal.