Beleid schuldhulp terug naar College

De commissie Samenleving en Milieu heeft op maandag 03 februari jl. besloten om het voorstel van wethouder Vandermeulen inzake schulddienstverlening niet rijp voor bespreking in de raad te verklaren. Dit heeft tot gevolg dat het beleid terug naar de tekentafel moet en vooralsnog niet aan de orde komt tijdens een raadsvergadering. Als VVD zijn wij blij met dit besluit omdat er te veel onduidelijkheid was over de diverse onderdelen van het plan.

Wat was de aanleiding van het beleid?

Sinds 2012 is er vanuit de rijksoverheid de nieuwe wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Ook al is het beleid dat wij in de gemeente hanteren nog van vóór die tijd, het is na de wetswijziging wel in de uitvoering aangepast zodat we aan de wet voldoen. Echter is een nieuw beleidsplan wenselijk zodat er duidelijke kaders zijn die passen bij de wet. Dit was de bedoeling van het voorliggende beleidsplan.

Waarom dan toch niet akkoord?

Het College verzocht in het voorstel de raad om met dit besluit ook akkoord te gaan met twee nieuwe vormen van werken. Ten eerste een nieuw schuldhulp traject voor mensen die niet in aanmerking komen voor het traject dat we al hebben. Een prima idee, toch was nauwelijks toegelicht wat nu precies de reden en noodzaak hiervoor is. Ten tweede een nieuw systeem voor de indicatie waarbij al vóór het echte schuldhulp traject duidelijk moet worden in welke sociale omgeving een klant leeft en of dat netwerk kan helpen gedurende het doorlopen van de schuldhulp. Dit systeem heeft de naam Mesis en is tot nu toe pas in gebruik bij 10 gemeenten in Nederland. Hier zijn nog geen resultaten en ervaringen van bekend. En tot slot zijn de kosten die we voor aanschaf en gebruik moeten maken niet inbegrepen in het begrote budget voor de schuldhulpverlening. Het College wilde op basis van deze informatie een vrijbrief om beide systemen in te zetten op een door hun te bepalen tijdstip. Voor de VVD fractie werd gedurende de vergadering duidelijk dat er nog te veel onduidelijk is. De raad moet een keuze maken over een systeem zonder te weten of het überhaupt werkt, terwijl je met een goed en stevig gesprek met de betrokkenen rechtstreeks ook al achter veel informatie kunt komen over het sociale netwerk van een persoon.

Op initiatief van de VVD fractie hebben zich uiteindelijk drie partijen uitgesproken om dit niet te agenderen. Ook de PvdA en KERN hadden te veel twijfels, terwijl juist de andere twee partijen het beleid met moties en amendementen in de raadsvergadering wilden overspoelen. Conclusie was dan een nog minder samenhangend stuk geweest. En de vraag was dan ook terecht wat er dan nog van het oorspronkelijke plan was overgebleven als juist nu de twee onderdelen die nieuw waren weer uit het hele plan zouden worden geschrapt?!

Hoe nu verder?

De commissie heeft met dit besluit aangegeven dat er een kwalitatief beter beleidsplan moet komen. Het is nu aan het College om dit te schrijven en daarbij de twijfels en opmerkingen van de commissie te verwerken.

De VVD fractie zal daarnaast tijdens de eerst mogelijke begrotingsbehandeling een motie indienen om de taken van de schulddienstverlening aan te besteden. De gemeente werkt immers sinds 2006 met dezelfde organisatie met hetzelfde contract van destijds, terwijl er ondertussen een wetswijziging is geweest waarin nieuwe eisen worden gesteld aan de schuldhulpverlening. Het kan zijn dat na aanbesteding de huidige organisatie nog steeds het beste is voor onze gemeente en onze inwoners, maar het is gepast om na al deze jaren toch eens op de markt te kijken wat andere organisaties bieden.