Samenwerking met Venray - vervolg?

Tijdens de commissie Bestuur en Organisatie op 3 februari jl. kregen de raads- en commissieleden informatie van het college inzake de voorgenomen studie naar een vergaande ambtelijke samenwerking (mogelijk ambtelijke fusie) tussen Venray en Gennep. Dit was een rechtstreeks gevolg van de op initiatief van de VVD ingediende en tevens aangenomen motie over de samenwerking tijdens de raadsvegadering op 6 januari jl. over vergaande plannen van het college tot samenwerking met Venray waarmee de gemeenteraad totaal werd overvallen.

Om 15.14 uur afgelopen maandag, dus de dag van de commissievergadering, ontvingen de raads- en commissieleden nog een raadsinformatiebrief over deze samenwerkingsplannen van het college. Tijdens de vergadering bleek al snel dat een behoorlijk aantal commissieleden niet meer in staat was geweest om de inhoud van deze brief tot zich te nemen, dus volgde er een leespauze. Na de leespauze is men inhoudelijk op de informatie in gegaan en volgde er een toelichting door het College. De VVD heeft daarbij in de discussie overduidelijk aangegeven dat de directe en vergaande keuze van dit college voor Venray, gebaseerd op een Position Paper van het college, niet de keuze en het traject van de VVD is. De reden daarvoor is simpel, de VVD is niet vertegenwoordigd in het college van CDA, Kern en D66 en dus is het Position Paper ook niet van de VVD. Sterker nog, de VVD is een andere mening toegedaan.

Overigens is de VVD Gennep groot voorstander van samenwerking in het algemeen en dat kan ook zeker met Venray maar gemeentes dichterbij, dus de gemeentes Bergen, Mook, Boxmeer en Cuijk liggen volgens de VVD veel meer voor de hand om in eerste lijn mee samen te werken. Zie voor meer informatie ons verkiezingsprogramma Juist Nu hierover. De VVD Gennep en Venray hebben een zeer goed contact en bespreken deze ontwikkeling dan ook veelvuldig met elkaar. Een heerlijke manier van samenwerken.

Fractievoorzitters Janine van Hulsteijn (Gennep) en Ingeborg de Barbanson (Venray)
 Janine van Hulsteijn en Ingeborg de Barbanson

Volgens de raadsinformatiebrief wenste het college tijdens deze laatste commissievergadering ook al meteen 'de wensen en gevoelens' van de raad te sonderen met betrekking tot die samenwerking. De VVD bracht daarop bij monde van onze lijsttrekker Janine van Hulsteijn meteen in dat dit niet in overeenstemming was met de motie die tijdens de raadsvergadering op 6 januari was aangenomen. Daarin stond namelijk letterlijk dat eerst de raad uitgebreider geinformeerd zou worden en het verstrekken van informatie was dan ook op deze avond aan de orde. Volgens de motie wordt na de informatieve bijeenkomst een bijeenkomst gepland om het gevoelen van de raad in te winnen en een besluit tot onderzoek naar vergaande samenwerking voor te leggen.

Alle partijen waren unaniem deze mening toegedaan en dus kon dit onderwerp vrij snel na de informatie uitwisseling afgerond worden.

In het algemeen voelt de VVD bij het college een zeker gevoel van 'haast' inzake de samenwerking met Venray. Het is een gevoel dat de fractie bekruipt maar niet hard gemaakt kan worden. De VVD is echter van mening dat bij zoiets belangrijks als vergaande vormen van samenwerking, haast niet geboden is. De commissievergadering van afgelopen maandag was de laatste commissie B&O voor de huidig zittende gemeenteraad, immers op 19 maart zijn er de gemeenteraadsverkiezingen. De VVD is dan ook van mening dat de nieuw te kiezen raad verder moet met dit dossier. Immers zij moeten daar de komende 4 jaar mee uit de voeten kunnen. Het geeft dus volgens de VVD dan ook geen pas om de huidige raad daar nog even snel een uitspraak over te laten doen en zo over haar graf heen te regeren.