Persbericht: VVD Gennep wil rapport Van Geel inzake decentralisaties eerder openbaar

De VVD Gennep wil dat het rapport van de commissie Van Geel vóór de gemeenteraadsverkiezingen openbaar wordt. De commissie onderzoekt in opdracht van Gouverneur Bovens of de 33 Limburgse gemeenten voldoende voorbereid zijn op de decentralisaties, zoals de jeugdzorg en de bijzondere ziektekosten. De VVD Gennep vindt dat de kiezers zich daar op 19 maart over moet kunnen uitspreken. Daarnaast moeten ook alle partijen weten wat de situatie in de gemeente Gennep is, immers afgelopen week bleek al dat de liquiditeit van de gemeente in 2013 niet op orde was!

Volgens onze fractievoorzitter en lijsttrekker Janine van Hulsteijn was commissaris van de koning Bovens van plan om het rapport voor 19 maart a.s. te publiceren. "Maar later zag hij daar op verzoek van de Vereniging Limburgse Gemeenten weer vanaf. Het rapport zal pas op 20 maart, een dag na de verkiezingen worden gepubliceerd. Dat vinden we jammer omdat de decentralisaties de komende jaren een grote rol gaan spelen. Het is juist goed als de kiezer kennis kan nemen of het gemeentebestuur van Gennep zich voldoende heeft voorbereid en op de goede weg is".

De VVD Gennep zal maandag 17 februari a.s. tijdens de raadsvergadering een motie indienen om het rapport eerder openbaar te maken. Janine van Hulsteijn benadrukt daarbij de openbaarheid van bestuur. "Het gemeentebestuur moet transparant zijn in dit soort zaken". Eerder werd ook in de Provinciale Staten er over gesproken om het rapport voor alle Limburgse gemeenten openbaar te maken.

Lees hier de motie:

Motie Rapport Van Geel Inzake Decentralisaties by Vvd Gennep