Kinderburgemeester voor Gennep

De gemeente Gennep moet een kinderburgemeester krijgen, dit is de conclusie die wij – PvdA lijsttrekker Theo Kersten en VVD kandidaat raadslid Holger Rodoe – hebben getrokken uit de gesprekken en discussies tijdens de informatieavond burgerparticipatie van 10 februari 2014.

Ondanks gering animo voor de informatieavond zijn wij uitermate tevreden met het resultaat van de avond en zullen wij alle opmerkingen verwerken in het initiatiefvoorstel.

Het grootste discussiepunt van veel aanwezigen was de vraag of de voorstellen die wij maken niet te veel zijn. Als initiatiefnemers zijn wij echter van mening dat er nooit te veel burgerparticipatie kan zijn. Inwoners en ondernemers die zich betrokken voelen bij een onderwerp moeten op zo veel mogelijk manieren de kans hebben om hun mening te geven en mee te werken aan een betere leefomgeving en samenleving. PvdA en VVD zijn daarom ook meteen aan de slag gegaan met burgerparticipatie en benaderen de burgers actief tijdens de campagne. Zo hebben veel inwoners al bezoek gehad van PvdA’ers die canvassen en dus bij de mensen thuis met hun in gesprek gaan. En heeft de VVD een eigen campagnehuis waar de inwoners van de gemeente van harte welkom zijn.

Na de verkiezingen willen PvdA en VVD snel werk maken van het uitvoeren van onze voorstellen. We gaan dan beginnen met het inrichten van een spreekuur voorafgaand aan de raadsvergaderingen. Eenieder kan zich na 19 maart 2014 hiervoor aanmelden door te mailen naar raad@gennep.nl of door te bellen met de gemeente.

Maar ook voor kinderen is het van groot belang om deel te kunnen nemen aan besluitvorming. Veel kinderen en jongeren die wij hebben gesproken willen graag een spraakbuis richting de ‘echte’ politiek. Daarom zullen wij – Theo en Holger – vanaf vandaag werken aan de komst van een kinderburgemeester die wellicht door steun van enkele kinderwethouders wordt betrokken bij actuele onderwerpen die in onze gemeente spelen.

Namens PvdA en VVD

Theo Kersten                                                   Holger Rodoe

Lijsttrekker PvdA                                            Kandidaat nr. 2 VVD