Diekendaal de laatste loodjes!

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen maandag is de volgende stap gezet in het oplossen van de problematiek rond het permanent wonen op zomerhuisjescomplex Diekendaal.

De VVD diende samen met de PvdA en D66 een amendement in om in het veeg- en reparatieplan van het bestemmingsplan buitengebied, de functieaanduiding ‘wonen’ alsnog op te nemen. Dit in de vorm van een binnenplanse wijzigingsbevoegdheid die in het bestemmingsplan wordt opgenomen.

Dit houdt in dat permanent wonen is toegestaan als aan de wettelijke voorwaarden hiervoor is voldaan. Permanent wonen is dan niet alleen voor de huidige bewoners toegestaan, maar ook voor toekomstige bewoners zoals bijv. na verkoop of erfopvolging.

Het college was eerst nog niet zo enthousiast over dit amendement en de portefeuillehouder kwam dan ook met allerlei argumenten en volgens haar mogelijke obstakels van dit voorstel door VVD, PvdA en D66. Echter geen enkel van de opgeworpen argumenten sneed hout, zij werden dan ook relatief eenvoudig door de raad gepareerd en vervolgens terzijde gelegd.

Na een schorsing en overleg met de 3 indienende partijen bleek al snel dat het amendement gewoon ter stemming zou worden gebracht. Tijdens de stemming bleek dat ook het CDA en Kern zich achter het amendement konden scharen en dus werd het unaniem aangenomen! Dat is geweldig en uniek maar bovenal heel belangrijk. Het laat immers zien dat het werk dat de VVD maar ook de PvdA hebben gestoken in dit dossier, eindelijk zijn vruchten begint af te werpen. Maar het is ook een belangrijk signaal dat de politieke partijen in Gennep eindelijk zo ver zijn om dit dossier definitief op te lossen. Dan kunnen we het langjarige traject eindelijk afsluiten met een voor alle partijen passende posterieure overeenkomst. Het devies is dus nu aanpakken en niet meer doorschuiven naar de nieuwe raad, Juist Nu!