Zandwinning nodig voor werkgelegenheid!

“De zandwinning in Koningsven-de Diepen is van essentieel belang voor de werkgelegenheid in de gemeente Gennep en wij zetten ons dan ook graag in voor dit project. Daarom zal de VVD Gennep ook het bestemmingsplan tijdens de raadsvergadering volledig steunen!” Dit was de toezegging waarmee VVD Gennep lijsttrekker Janine van Hulsteijn het werkbezoek van Tweede Kamerlid Michiel van Veen aan Teunesen Zand en Grind begon.

Op uitnodiging van de VVD Gennep was Michiel van Veen op maandag 17 januari jl. naar het buitengebied van Milsbeek gekomen om een kijkje te nemen bij de zandwinning De Banen. Aangezien die avond het bestemmingsplan aan de orde moest komen voor de toekomstige zandwinning was het meer als logisch om voorafgaand nog eens de laatste informatie te verkrijgen en rechtstreeks met de mensen op de werkvloer te spreken. Dit gebeurde zowel bij de groeve als in het hoofdkantoor.

Met een groep van 7 mensen verzamelde de VVD fractie samen met Michiel in makkelijke kledij rond 10.00 uur bij de groeve om vervolgens na een korte presentatie met koffie en gebak een rondleiding te krijgen. Hoogtepunt hiervan was uiteraard het uitzicht van één van de machinetorens ruim 30 meter boven de grond c.q. de zandheuvels. Een prachtige blik op het buitengebied van Milsbeek, Ottersum en Ven-Zelderheide. Maar daarnaast mooi om te zien hoe fantastisch het Reichswald uitziet, geheel onaangetast en overal waar je kijkt is alleen natuur. Niet te beseffen dat de gemeente Kranenburg hier windmolens wil plaatsen, ook de medewerkers van Teunesen geven aan dat dit echt belachelijk is. Wij gaan voor veel miljoenen van start met natuurontwikkeling bij het Reichswald en vervolgens komen enkele meters naast ons nieuw natuurgebied gigantische windmolens te staan. Een besluit waar ook Kamerlid Michiel van Veen uitermate verbaast over was. Hij gaf ons het advies om dit niet alleen op regionaal niveau tegen te werken, maar juist nu op het hoogste rijksniveau een overleg tussen de ministers van Duitsland en Nederland te forceren.

We hebben zoveel nieuwe informatie en indrukken gekregen die we niet allemaal kwijt kunnen in dit verslag, maar we gaan er als VVD Gennep zeker mee aan de slag. Dit bleek ook in de raadsvergadering van maandagavond. Het bestemmingsplan is door de gemeenteraad vastgesteld, we zijn weer een stap verder richting behoud van belangrijke arbeidsplaatsen! Juist nu – VVD Gennep vóór werk!