VVD wil sportbeleid voor de gemeente!

De VVD Gennep zal zich inzetten voor een sportbeleid voor de gemeente Gennep en een oplossing van de problematiek rond de sportvelden bij Vitesse ’08. Dit is de toezegging die onze lijsttrekker Janine van Hulsteijn en raadslid Holger Rodoe hebben gedaan richting de vicevoorzitter Willie Ten Haaf. Onze twee raadsleden waren op zaterdag 15 februari jl. op werkbezoek bij Vitesse om te spreken over waar men tegen aan loopt en dus steun nodig heeft vanuit de politiek.

Door het regenachtige weer op de vrijdag daarvoor waren de zaterdagochtend wedstrijden helaas afgelast. Daarmee werd ook meteen het belangrijkste probleem van Vitesse duidelijk: het hoofdveld kan niet tegen te veel wateroverlast, waardoor het veld te vaak onbespeelbaar is. De drainage onder het veld is aan vervanging toe en er moet een betere koppeling komen met de waterketen om zo de afwateringsproblemen op te lossen. Dit is een probleem dat al sinds jaren speelt en waar vanuit de gemeente geen proactieve houding zichtbaar is. In het kader van werk-met-werk maken kan ook worden gekeken naar het vervangen van het gras op het hoofdveld door kunstgras. Dit maakt het veld nog vaker bespeelbaar maar is natuurlijk erg duur

Vitesse ’08 heeft in 2006 een privatisering meegemaakt van het voetbalgedeelte van de vereniging. Dit betekent dat de eigendommen die tot op dat moment in bezit en onder verantwoordelijkheid van de gemeente vielen sindsdien tot Vitesse zelf behoren. Uiteraard zijn hierbij regelingen getroffen om vanuit de gemeente alsnog financiële steun te leveren, maar die zijn bij lange na niet toereikend voor Vitesse. Immers, deze steun is niet van toepassing op het atletiekgedeelte van de vereniging en de bezittingen zoals de tribune die altijd al eigendom waren van Vitesse.

Voor lijsttrekker Janine van Hulsteijn is tijdens dit bezoek duidelijk geworden dat er dringend behoefte is aan meer aandacht voor sport in de gemeente Gennep: ‘De gemeente neemt sinds jaren vergaande besluiten over sportverenigingen en subsidies zonder daar enige vorm van sportbeleid voor te hebben. Er is geen visie achter wat de gemeente doet. Het huidige beleid is knip- en plakwerk! Een vereniging als Vitesse, die moet voortbestaan op basis van vrijwilligers en eigen kapitaal heeft een lange termijn visie nodig om te kunnen plannen. Ik ben van mening dat wij op z’n minst een sportbeleid zouden moeten hebben dat samen met de sportverenigingen is opgesteld!’

Tijdens een rondgang langs de verschillende sportvelden en de atletiekfaciliteiten werden nog diverse andere zaken besproken, zoals een verduurzaming van het terrein bijvoorbeeld door zonnepanelen. De VVD gaat hiermee aan de slag en steunt Vitesse van harte bij de toekomstige ontwikkelingen zoals een loopbaan en verdere atletiekvoorzieningen!