Gemeente kortaf: Geen eenrichtingsverkeer in Picardie en Steendalerstraat!

Weer handelt de gemeente de wensen van burgers van de gemeente kort af en wijst hun oplossingen af. Dit keer is het de beurt aan de buurtverenigingen in het gebied bij de Picardie en Steendalerstraat. Deze buurtverenigingen wilden graag dat onderzocht werd hoe de parkeersituatie en de gevaarlijke situatie bij de scholen opgelost zouden worden.

Na een paar maanden wordt dit voorstel kort afgewezen met één zin:

Tijdens het bezoek van het College van burgemeester en wethouders aan, wat de gemeente Gennep-Midden noemt op 3 december j.l., waren de parkeersituatie en het te hard rijden van de auto's het belangrijkste gespreksthema.

De 4 buurtverenigingen in het gebied tussen Niers, Emmastraat, Brabantweg en Prinses Margrietstraat/Roggestraat kwamen bij monde van Paul Cartwright dan ook  o.a. met het voorstel om in de Picardie aan de ene kant en in de Middelweg / Steendalerstraat aan de andere kant eenrichtingsverkeer in te voeren.
Deze maatregel zou de vele problemen in dit gebied oplossen. Hierdoor zouden namelijk in de vaak smalle straten meer auto's kunnen parkeren. Ook wordt de soms gevaarlijke situatie bij de scholen aan de Picardie, waar veel ouders hun kinderen met de auto heen brengen, wat minder gespannen. Aan de andere kant zou het eenrichtingsverkeer snelheid verhogend kunnen werken.

De portefeuillehouder heeft op 3 december toegezegd dit idee op zijn uitwerkingen ambtelijk te laten onderzoeken. Dit onderzoek heeft dus resulteerd in deze ene zin.

In het rapport 'Aandachtspunten collegebezoek Gennep-Midden 3 december 2013.pdf' staat letterlijk bij punt 14 van Cluster Ruimte (Voorstel tot invoering eenrichtingsverkeer Picardie-Steendalerstraat ivm piekmomenten scholen):
Het instellen van eenrichtingsverkeer zal het hard rijden bevorderen omdat er geen tegenliggers meer zijn die een remmende werking hebben.Alleen om deze belangrijke reden al, gezien de vele scholen aan de Picardie, zullen wij hier niet toe besluiten.

Waarschijnlijk kan zich niemand op het gemeentehuis herinneren wat Paul Cartwright precies gezegd heeft en is de presentatie van de buurtverenigingen ook verloren gegaan. Op de avond is echter heel duidelijk gemaakt dat het niet alleen om de scholen gaar, maar ook om bijvoorbeeld het tekort aan parkeerplaatsen in de wijk ging!

De VVD is teleurgesteld in dit kortaf afdoen van problemen van bewoners. Als mensen geengageerd zijn en ook een concreet voorstel doen, dan getuigd het niet van goede communicatie als zo'n voorstel met één zin wordt afgedaan.

Ook de rest van de antwoorden van de portefeuillehouders en / of ambtenaren getuigd vaker van een gebrek aan communicatie-inzicht. Een paar voorbeelden:

• 2. Men rijdt te hard in de woonerven en de 30 km/uur-zones: Antwoord: Bergstraat is al geteld (zie punt 4). Bij gelegenheid zullen we nog in andere erven tellen. Vooralsnog geen aanvullende maatregelen. Straten zijn al smal en nodigen niet uit tot hard rijden.
  • 10. Er staat een 30-km bord midden in de straat, waarom niet aan het begin van de straat? (Groene Kruisstraat/Roggestraat). Antwoord: Daar wordt op dit moment geen prioriteit aan gegeven en er is geen budget voor beschikbaar.