Gemeente accepteert geen Wet Openbaarheid Bestuur aanvragen per email meer

Als een burger informatie van de gemeente nodig heeft, kan hij daarbij beroep doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Tot 18 februari kon dat in Gennep ook per email. Het College van burgemeester en wethouders heeft echter besloten geen aanvragen per email meer aan te nemen. De VVD begrijpt de redenen van het College, maar ziet het ook als gevaar dat Gennepse burgers langzamer een antwoord krijgen van de gemeente.

In de Wet Openbaarheid van Bestuur is geregeld dat iedereen die om informatie vraagt aan de overheid een antwoord moet krijgen. Uiterlijk binnen 4 weken moet de gemeente over het verzoek tot informatie geantwoord hebben. Deze termijn kan nog eens met 4 weken verlengd worden. Dit moet de gemeente schriftelijk en gemotiveerd meedelen voordat de eerste 4 weken zijn verstreken. Als deze termijnen verstreken zijn, kan de vraagsteller de gemeente in gebreke stellen. Als de gemeente dan niet antwoord kan de vraagsteller aan de rechtbank vragen de gemeente te veroordelen tot een dwangsom betalen die kan oplopen tot € 1260.

De laatste jaren worden gemeentes en andere overheidsinstellingen geconfronteerd met ‘oneigenlijke Wob-verzoeken’. Dat zijn verzoeken om informatie, die door een aanvrager gestuurd worden aan een heleboel gemeentes. Het gaat dus daarbij feitelijk niet om de informatie zelf, maar om de mogelijke dwangsom.

Door het verbieden van informatie-aanvragen via email, probeert de gemeente Gennep dus deze oneigenlijke Wob-verzoeken te blokkeren. De VVD vindt dit in principe een goede zaak.  De tijd die een ambtenaar nodig gehad heeft voor deze aanvragen kan nu ingezet worden voor andere dingen.

Echter door het verbieden van Wob-aanvragen via email treft ook de normale burger in Gennep. Tot op heden was een informatie-aanvraag met de vermelding dat het om een Wob-aanvraag ging, de enige manier om een email te sturen en er zeker van te zijn dat je ook een antwoord krijgt. Deze weg wordt nu geblokkeerd.

De VVD vraagt dus de gemeente bij normale informatie aanvragen in ieder geval een ontvangstbevestiging te sturen met de melding welke ambtenaar of afdeling deze aanvraag behandelt.

In het bericht hierover in de informatierubriek van de gemeente Gennep van 26 februari wordt geschreven, dat de gemeente een vraag naar informatie of documenten die naar gemeente@gennep.nl wordt gestuurd, serieus blijven nemen en behandelen. De ervaring van de laatste jaren is echter anders. Op emails wordt vaak niet of pas na meerdere dagen gereageerd.
Het zou al een hele stap vooruit zijn als de gemeente emails hetzelfde zou behandelen als normale post en dus een ontvangstbevestiging zou sturen!

Opvallend is een klein maar relevant verschil tussen het besluit van B&W en de publicatie in het officiële gemeenteblad:
In de besluitenlijst van Besluitenlijst 2014-02-18 wordt als Nummer:08-09-B besloten:
a. de elektronische weg niet langer openstellen voor het indienen van aanvragen op grond van de Wob;

In het gemeenteblad staat echter een ander besluit onder de titel ‘De Burgemeester en het college Burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betref’echter wat anders.  Daar wordt namelijk besloten:
1. Voor het indienen van aanvragen staat de elektronische weg niet open.

Tussen het besluit van het College en de plaatsing in het gemeenteblad is dus plotseling het zinsdeel ‘op grond van de Wob’ weggevallen!

Het wekt de indruk dat de gemeente Gennep moderne media eigenlijk liever niet wil en beter kan omgaan met langzame media zoals de post!