Janine winnaar van het lijsttrekkersdebat!

Het is traditioneel het laatste debat voor de lijsttrekkers in de gemeente: het debat bij de lokale omroep Nima op de laatste zondag vóór de verkiezingen. En dus waren ook dit jaar alle lijsttrekkers naar Pica Mare gekomen om in de grote zaal het debat met elkaar aan te gaan. Uiteraard was namens de VVD Gennep onze lijsttrekker Janine van Hulsteijn hierbij aanwezig. Na het debat was voor alle aanwezigen duidelijk dat Janine de winnaar was van deze middag!

Aan de hand van diverse onderwerpen gingen de lijsttrekkers in discussie en werden de verschillende standpunten toegelicht. Bij het eerste thema ‘jeugdbeleid’ had Janine meteen applaus van de kijkers in de zaal. Het standpunt van Janine is helder: “We hebben meer werkgelegenheid nodig in de gemeente Gennep om de jongeren op lange termijn in onze gemeente te laten vestigen. Andere partijen gaan ervan uit dat je de jongeren door een sterk verenigingsleven in Gennep kunt behouden, maar wat de jeugd daadwerkelijk nodig heeft zijn banen! Laten we realistisch naar de behoeftes kijken van de jeugd: als we hier meer werk kunnen bieden, dan komen er ook meer jongeren hier wonen of blijven ze hier wonen. En dan moeten we uiteraard ook een sterk verenigingsleven hebben en woningen kunnen bieden, maar dit zijn geen primaire punten waardoor jongere mensen in onze gemeente komen.”

Ook bij het onderwerp zorg had Janine meteen een praktische aanpak. Zelf mantelzorger voor haar ouders is Janine van mening dat mantelzorgers veel meer de steun en waardering verdienen van de gemeente. Er zijn soms op korte termijn dingen te regelen die heel acuut zijn, zoals het plaatsen van een mantelzorgunit in de tuin zodat de ouders bij de kinderen kunnen wonen. Janine heeft zelf meegemaakt hoeveel regels en papieren hiervoor nodig waren. Voor de VVD onnodige bureaucratie en waar de gemeente mensen in zo’n plotselinge situatie meer zou moeten ondersteunen!

Naast diverse andere onderwerpen kwam uiteraard ook de regionale samenwerking ter sprake. De VVD Gennep is pertinent tegen een ambtelijke fusie met de gemeente Venray. Onze burgers en ondernemers willen dit niet, de toegevoegde waarde is onduidelijk en ook de politiek in Venray wil deze fusievorm met Gennep niet! Vergaande samenwerking in de regio is echter essentieel voor een duurzame en toekomstbestendige ontwikkeling van de gemeente Gennep. De VVD wil daarom goede contacten met omliggende gemeenten en de regio om een aantrekkelijke leefomgeving met veel werkgelegenheid te creëren. Vanuit de provincie kijk je dan natuurlijk eerst naar Bergen en Mook & Middelaar, veel partijen spreken hierbij van de ‘natuurlijke samenwerkingspartners’. Maar daarnaast wil de VVD ook naar het Land van Cuijk en de regio Nijmegen kijken. Wat de VVD betreft ligt de focus bij economische samenwerking daarom ook op deze beide regio’s.

Het debat werd afgerond met de vraag waarom met op de diverse partijen zou moeten stemmen. Voor de VVD Gennep is dat wel duidelijk: Wij zijn een actieve groep mensen met een jong en fris geluid. Stem daarom op 19 maart VVD Gennep, Juist Nu!