De verkiezingen zijn voorbij en hoe nu verder?

Afgelopen woensdag 19 maart waren de gemeenteraadsverkiezingen met als resultaat winst voor de VVD Gennep. De verkiezingen en de uitslagenavond is één, maar hoe gaat het nu verder?

Het is de regel dat de grootste partij, in Gennep is dat nu de SP, het voortouw neemt bij een nieuw te vormen coalitie. Inmiddels heeft de SP het initiatief genomen en een informateur benoemt, de heer Nico Heijmans. Hij is fractievoorzitter van de SP in de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Deze informateur voert deze week gesprekken met alle politieke fracties. Namens de VVD Gennep hebben Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe afgelopen dinsdag een verkennend gesprek met de informateur gehad. Het was een prettig en inhoudelijk goed gesprek.

Janine en Holger na de installatie van de gemeenteraad

Aanstaande maandag 31 maart brengt de heer Heijmans dan in een openbare vergadering in de raadszaal om 19.30 uur verslag uit van zijn bevinden met waarschijnlijk daarbij een advies voor een mogelijke coalitie. De raadsleden gaan maandagavond met elkaar in debat over dit verslag.

Vervolgens wordt er dan geprobeerd om die voorgestelde coalitie te ’formeren’. Het oude college is inmiddels demissionair en doet alleen nog maar het hoogst noodzakelijke, tot een nieuwe coalitie is gevormd en een nieuw college is benoemd. Dat zal waarschijnlijk nog wel een paar weken duren.

Maar tussentijds gebeurt er nog meer. Op 26 maart, werd officieel afscheid genomen van de ‘oude raad’. Hierbij werd voornamelijk de aandacht gevestigd op de 9 raadsleden die door eigen keuze of door de verkiezingsuitslag niet meer terugkeren in de nieuwe gemeenteraad. Daarnaast heeft de ‘oude raad’ nog de geloofsbrieven van de ‘nieuwe raad’ onderzocht en goedgekeurd. Een dag later op 27 maart werd de nieuw gekozen raad geïnstalleerd, eveneens om 20.00 uur in de raadzaal. Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe zijn dus  weer officieel benoemd worden tot raadslid van de gemeente Gennep en waren erg blij met de bloemen van de gemeente.