VVD symposium grensverleggend Limburg

Afgelopen zaterdag 12 april organiseerde de VVD Limburg in Maastricht het symposium ‘Grensverleggend Limburg’ met een keur aan zeer interessante sprekers. Janine van Hulsteijn, Holger Rodoe en Arie Kerkman gingen hier dan ook met veel zin naar toe. De VVD Gennep had eveneens de FDP Goch uitgenodigd, de heren Christian Peters en Ferdinand Heinemann togen dan ook namens de FDP Goch richting Maastricht.

Minister Hennis met Holger, Arie, Janine, Christian en Ferdinand

Na de opening door VVD Limburg voorzitter Peter de Koning kreeg de directeur van DSM Nederland Atzo Nicolai het woord die met name de kansen benadrukte voor Limburg in een meer concurrerender Europa. Daarna sprak Jan Lamkin, directeur SBE Eijsden, DGA-lid VNO-NCW (& oud-bestuurslid) en voorzitter van de RvC MECC met veel humor met name over de hobbels die ondernemers moesten nemen voor de totstandkoming van de interne markt. Tevens benadrukte hij het grote gemak waarmee je nu binnen de EU zaken kunt doen en hoe bijzonder waardevol dat is in zowel tijd als geld.

De derde spreker voor de pauze was Dietmar Brockes, economie, industrie- en energiewoordvoerder van de FDP-Landtagsfraktion Nordrhein-Westfalen (NRW). Hij benadrukte de waarde van Limburg voor NRW en vice versa. Ter verduidelijking: NRW is qua inwonersaantal vrijwel net zo groot als geheel Nederland en het bruto binnenlands product van NRW is eveneens net zo groot als dat van geheel Nederland… kortom: een partner van formaat gewoon voor het grijpen voor de deur van Limburg met vele wederzijde belangen en kansen.

FDP-kandidaten voor de verkiezingen in Goch: Ferdinand, Christian en Arie

Na de pauze was daar de hoofdgast van de dag, VVD minister van defensie Jeanine Hennis. Haar speech ging voornamelijk over het begrip soevereiniteit van provincies, staten en deelgebieden. Jeanine poneerde daarbij de nieuwe definitie van soevereiniteit: Vrijheid, Veiligheid en Welvaart en dat gaat verder dan de verdediging van het eigen vaderland! Een maar al te waar woord en een zeer inspirerende en uit het hart gesproken bijdrage.

Vervolgens kreeg Alexander Miesen, parlementsvoorzitter van de Duitstalige Gemeenschap van België (DG) het woord. Deze gemeenschap is het voorbeeld van hoe internationaal je kunt leven: Duitstalig met Duits lesmateriaal leven in België en veel binding met en gericht op Luxemburg. Alexander gaf daarbij aan dat Limburg en dan met name Maastricht steeds belangrijker worden voor de DG. Dit met name vanwege het winkelaanbod en de gezelligheid.

Als laatste spreker was daar Joost van de Akker, de VVD kandidaat nummer 7 voor de Europese verkiezingen en fractieleider van de VVD Limburg. Joost had een zeer inspirerende speech. Hij maakte daarin onomstotelijk duidelijk wat hij wil bewerkstelligen als hij in het Europese parlement wordt gekozen. Zijn motto daarbij was: Limburg is niet de staart van Nederland maar het hart van Europa!

Tussentijds waren er ook nog discussiesessies met o.a. gedeputeerde Twan Beurskens (economie), en onze Limburgse Tweede Kamerleden Karin Straus (onderwijs) en Mark Verheijen (Europese Zaken).

Al met al een zeer goed opgezet en georganiseerd symposium met zeer veel waardevolle informatie die werd gedeeld in een prima sfeer! Het smaakt naar meer!

In de media: