Geen afspraak? Ga dan maar weg!

Het werd als grote verbetering aangekondigd: burgers kunnen een afspraak maken met de gemeente Gennep om daardoor niet te hoeven wachten tot ze aan de beurt zijn. “U bent welkom op afspraak” staat tegenwoordig te lezen op de website. Gewoon binnenlopen en uw probleem m.b.t. zorg of welzijn ter plekke te bespreken, lijkt niet meer wenselijk. De VVD Gennep heeft tal van signalen ontvangen dat de nieuwe manier van werken bij de gemeente een drempel is voor veel burgers. Er wordt zelfs aangegeven dat de wachttijd voor een eerste contact met een ambtenaar (gevoelsmatig) nog langer is dan voorheen zonder afspraak. Veel burgers waarderen ook de vrijheid om zonder afspraak binnen te kunnen lopen en, als het dan te druk is, zelf willen kunnen kiezen om op een later moment terug te komen. Vandaar dat de VVD en diverse andere partijen deze zorgelijke situatie hebben besproken tijdens de afgelopen commissievergadering.

Sinds 1 september 2015 is deze nieuwe werkwijze geïntroduceerd. Bij de gemeente Gennep bent u tegenwoordig zonder afspraak alleen nog welkom voor:

• het ophalen van een eerder aangevraagd document, zoals een paspoort of rijbewijs;
  • het afgeven van een gevonden voorwerp of ophalen van een verloren voorwerp;
  • inzage van stukken die ter inzage liggen

Op maandag 26 november kwam de raadscommissie bijeen om te spreken over de begroting 2016 en de plannen voor het komende jaar. Dit probleem van het op afspraak werken werd door verschillende partijen genoemd en onderkend. Voor de VVD Gennep is dienstverlening een speerpunt: “De gemeente is er voor de burgers, en niet andersom.” Dus niet de burger moet zich aanpassen aan de werkwijze van de gemeente, maar de gemeente moet inspelen op de behoeftes van de burgers. Een mooi voorbeeld hiervan is dat de gemeente steeds meer diensten zowel in het gemeentehuis als digitaal aanbied. Naast de traditionele wijze voor inwoners die geen toegang hebben tot digitale dienstverlening moeten er wat de VVD betreft  steeds meer functie aan het digitaal loket worden toegevoegd. Wij steunen dan ook de beoogde verbetering van de gemeentelijke website de komende jaren. Maar laat helder zijn: burgers die het gemeentehuis binnenlopen zonder afspraak dienen geholpen te worden. De gemeente mag niet zeggen: Geen afspraak? Ga dan maar weg!

De gemeenteraad komt op maandag 9 november a.s. bijeen om te spreken over de begroting 2016. Op dat moment zal de gemeenteraad opnieuw over dit onderwerp spreken. Aanleiding zal een motie zijn die breed in de raad gedragen wordt en het College zal oproepen om het beleid te verbeteren. De VVD zal tijdens de gesprekken in de raad ook nog eens aandacht vragen voor de zaterdagopenstelling (1 x per maand)  van het gemeentekantoor. Alhoewel door het College wordt aangegeven dat dit tonnen zal gaan kosten zijn wij er van overtuigd dat met een slimme aanpak – en in dit geval wellicht zelfs op afspraak – een goede service wordt geleverd aan de burgers.