‘Openbaarheid
is daarbij regel. Het gemeentebestuur zal, bij de vorming van plannen en van
nieuw beleid, met burgers en betrokken organisaties overleg voeren op een
zodanig tijdstip, dat ideeën van burgers tijdig, in de ontwikkelfase,
ingebracht kunnen worden.’
Transparantie en afschaffen van de achterkamertjes is dus een
belangrijke stap die ook onze collega fractie Kern wil zetten zoals uit deze
quote uit het verkiezingsprogramma blijkt. En ook D66 geeft aan de mening van
de burgers te willen horen:
‘D66 wil in
de gemeente burgers actief betrekken bij allerlei zaken.’
Wij zijn het op dit punt van harte eens met Kern en D66 en
dus zullen wij des te meer blij zijn met de steun die wij van beide partijen hopen
te krijgen om bijvoorbeeld middels een enquête de burgers vooraf om hun mening
te vragen.
Naast een enquête voor onderzoek naar mogelijke opvang van vluchtelingen is het een feit dat wij als gemeente verplicht zijn statushouders op te vangen. Een goede integratie van statushouders ook zeer belangrijk voor onze samenleving. Afgelopen vrijdag heeft de Provinciale Staten daartoe ook al een motie aangenomen. De VVD vindt een goede integratie zeer belangrijk en daarom dienen wij de volgende motie in.
Voorzitter,
Naast deze inleidende woorden wil de VVD Gennep graag nog de volgende vier onderwerpen benoemen:
- De positieve en negatieve punten van de begroting,
- De veiligheid in de gemeente Gennep,
- De economische kansen voor onze gemeente, en
- De werkwijze van de gemeente Gennep
De positieve en negatieve punten van de begroting
Allereerst wil de VVD Gennep wethouder Lucassen als
verantwoordelijk portefeuillehouder Financiën de complimenten maken voor de
begroting 2016. Als wij terugblikken op de eerste jaren dat wij namens de VVD
in de raad kwamen is er een succesvolle verbetering van de leesbaarheid en de
inhoud in gang gezet. Daardoor zijn wij in grote lijn tevreden met het
voorliggende document.
Wel hebben wij echter een aantal punten die naar onze mening
ontoereikend zijn opgenomen in de begroting 2016 en de meerjarenbegroting.
Ten eerste de Keramiek Experience: alhoewel het College in
voorbereiding op de raadsvergadering heeft aangegeven dat er geen financiële
gevolgen zijn voor de begroting omdat een tekort wordt gedekt door de
bestemmingsreserve grondexploitaties heeft een noodzakelijke heroverweging van
de plannen wel enorme gevolgen voor de gemeente Gennep. De VVD vindt deze
risico’s onvoldoende verwoord in de begroting en dat is de verantwoordelijk
wethouder aan te rekenen, te meer omdat hij reeds sinds mei 2015 wist dat niet
werd voldaan aan contracten en zoals wethouder Welles dat ook in de
Gelderlander heeft aangegeven:
"We hebben lang gewacht of de benodigde omgevingsvergunning
aangevraagd zou worden. Vergeefs. En nu kan het niet meer." (http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/gennep/zorghotel-in-gennep-van-de-baan-1.4891090)
Het College heeft in april 2013 bij de besluitvorming over de
Keramiek Experience een VVD motie overgenomen waarmee het College heeft
toegezegd bij niet-doorgaan van de samenwerking met Jongen B.V. meteen terug te
komen naar de raad. De VVD Gennep verwacht dat de wethouder op zeer korte
termijn met voorstellen komt over de toekomst van de Keramiek Experience. In
dit kader zijn wij uiteraard ook benieuwd naar de visie van de SP fractie,
immers schreven zij in hun verkiezingsprogramma:
“We zijn
tegen projecten als de Niersdalbrug, Floriade, Keramiek Experience en Hoofdstad
van de smaak die de gemeentefinanciën onnodig onder druk zetten.”
Een politieke besluitvorming is op zeer korte termijn ook noodzakelijk op het dossier Integraal Kind Centrum. In de begroting wordt een voorbereidingskrediet gevraagd, dit terwijl er nooit formele besluitvorming door de gemeenteraad heeft plaatsgevonden over de wenselijkheid van een Integraal Kind Centrum. In de voorbereiding op deze raadsvergadering gaf wethouder Vandermeulen aan dat de basis van deze plannen ligt in een raadsbesluit uit 2010 en het coalitieakkoord en collegeprogramma van deze periode. Daarmee geeft hij toe dat het College op dit moment geld besteed zonder budget te hebben gevraagd van de gemeenteraad.
Dat er in de voorliggende begroting budget wordt vrijgemaakt voor een onderzoek over de bibliotheek zonder dat daar enige toelichting bij wordt gegeven is op z’n zachts gezegd vreemd en een minachting van de gemeenteraad, ons wordt immers gevraagd budget ter beschikking te stellen maar de raad heeft geen idee waarvoor. Daarnaast speelt de vraag wat er bij BiblioPlus op dit moment gaande is, nu in september het bericht naar buiten kwam dat de directeur op non-actief is gezet en de nieuwe directe volgens berichten in de media een heel nieuwe koers wil gaan varen.
Dat dit College er bewust voor kiest om toekomstige bestuurders van de gemeente met een financieel dilemma op te zadelen wordt duidelijk door de kosten van de N271. Dit College schuift de uitgaven door naar 2018, terwijl er in 2016 wordt gestart met de uitvoering. Dat is op z’n zachts gezegd creatief boekhouden en de kosten van je eigen besluiten afwentelen op uw opvolgers. Ook zijn wij van mening dat de verwerking verslaggevingstechnisch onjuist is.
Dat wij als gemeente dan namens de inwoners besluiten om geld te sturen naar een ander land is wat de VVD betreft onverenigbaar met de kerntaak van een gemeente. Te meer omdat wij geld geven aan Nicaragua, dat volgens de Rijksoverheid sinds jaren tot de groep van middeninkomen landen behoort. Het idee van een reis van een collegelid naar Nicaragua mag trouwens ook niet op steun van de VVD rekenen. Het lijkt alsof de gemeente hier slechts de mondiale bewustwording van een selecte elite wil vergroten. Ontwikkelingshulp is wat de VVD aan ieder individu zelf en geen hobby van de lokale overheid!
De
veiligheid in de gemeente Gennep
In de huidige tijd is veiligheid ook voor gemeenten een
belangrijk onderwerp dat bespreekbaar moet zijn. We moeten in het openbaar
praten over mogelijke risico’s en betere veiligheidsmaatregelen. De VVD kijkt
dan ook uit naar een nieuw veiligheidsbeleid in de gemeente Gennep. De taken
van de buitengewone opsporingsambtenaar dienen in het nieuwe beleid door de
gemeenteraad met betere kaders te worden omschreven. Verder vragen wij ons af
wat de lobby voor behoud van de ambulancepost tot nu toe al heeft opgeleverd?
Wij horen hier helaas bar weinig over.
Denk bij het nieuwe gemeentelijk beleid ook aan het
stimuleren van creatieve ideeën vanuit de samenleving. Een wijk of buurt die
elkaar weet te ondersteunen door bijvoorbeeld een WhatsApp groep zou inbraken
kunnen voorkomen en daarnaast de onderlinge participatie op andere dossier
zoals zorg en welzijn kunnen verbeteren.
Veiligheid gaat echter ook over het verkeer. De VVD wil de veiligheid voor langzaam verkeer zoals agrarische voertuigen, maar met name fietsers en voetgangers verbeteren. Wat is de visie van de wethouder op de routes die agrarische voertuigen zullen rijden? Nu moeten deze door de kernen van Gennep en Heijen. In hoeverre is dit volgens de wethouder veilig voor fietsers en voetgangers? En dat zonder zebrapaden in het centrum van Gennep? De VVD is en blijft voor zebrapaden! Daarnaast willen wij op twee locaties de situatie voor fietsers verbeteren: wij zijn voorstander van een fietstunnel bij de rotonde Weverstraat en het – al dan niet op innovatieve wijze – verlichten van het fietspad Ven-Zelderheide – Ottersum.
De
economische kansen voor onze gemeente
De VVD Gennep is uitermate tevreden dat er eindelijk
bedrijvigheid komt op de Brem. Het was de afgelopen jaren even volhouden, maar
dan krijg je ook iets. Maar te gelijker tijd worden nu ook de kanttekeningen
bevestigd die wij als VVD hadden bij het besluit tot verkoop van de Brem aan
Maessen BV: Het eerste bedrijf is een uitbreiding van een ondernemer uit
Venray/Venlo. Het is nog maar afwachten of deze ontwikkeling de verlossing voor
de arbeids- en woningmarktproblemen is zoals het College gehoopt had. Dan nog
even die tegenstrijdigheden in de communicatie: Een manager van Arvato
Bertelsman die op de linkse pagina in de krant aangeeft dat er vooralsnog 300
banen komen, maar extra vijfhonderd niet reëel zijn. Dit terwijl wethouder
Lucassen op de rechtse pagina beweerd dat er in eerste instantie 500 en straks
nog eens 600 banen komen. Dit laat zien dat politici niet altijd de feiten
checken.
De VVD wil naast deze grote positieve ontwikkeling ook aandacht vragen voor het lokale MKB. Juist deze ondernemers zijn nodig voor een leefbare gemeente. Daarom willen wij een opschoning van alle gemeentelijke regels die ondernemers belemmeren. Overbodige, tegenstrijdige en niet handhaafbare regels moeten worden geschrapt. Tijdens een raadsconferentie enkele weken geleden hebben wij het er al over gehad dat de gemeente niet overal beleid op moet willen maken maar soms ook juist buurten, wijken of andere groepen de vrijheid moet geven om zelf tot afspraken te komen. Vandaar dat wij vandaag met een motie overbodige terrasregels willen afschaffen.
De
werkwijze van de gemeente Gennep
Het College wil de samenwerking met de gemeenteraad
verbeteren door de verhoudingen te normaliseren. Aangezien wat de VVD betreft
op dit moment het vertrouwen in het werk van dit College een dieptepunt heeft
bereikt zijn wij benieuwd naar de bijdrage die het College wil leveren aan een
verbetering. Hierbij willen wij wel de kanttekening maken dat wij ondanks
politieke verschillen waardering hebben voor de werkwijze van wethouder
Lucassen.
Wij zouden zeggen dat voor een betere samenwerking met het overige College de volgende punten vereist zijn:
- Er moet op basis van de inhoud worden gekeken naar de inbreng van alle partijen. Ook de oppositiepartijen hebben soms wel een punt ondanks wellicht de harde taal die wij denken te moeten gebruiken. Als wij onze twijfels uiten over het plan de Heikant dan is dat niet omdat wij niet mee willen werken met het College, dan is dat omdat wij inhoudelijke bedenkingen hebben. Neem dit soort signalen eens serieus College!
- Er moet schoon schip worden gemaakt op een aantal dossiers, maar één in het bijzonder: deze raadsperiode begon beroerd met de discussie over dossier Rondweg Milsbeek. En het begint langzamerhand met allerlei kunstgrepen zoals het labelen als ‘vertrouwelijk’ een beschamende soap te worden. Wij zien als enige politieke oplossing om de onderlinge verstandhouding te herstellen de optie van een raadsonderzoek naar het hele dossier.
Afsluiting
Voorzitter,
Staat u mij afsluitend nog een persoonlijke noot toe. Eerder
vandaag heb ik u als voorzitter van de gemeenteraad geïnformeerd over een persoonlijk
besluit. Nu wil ik van de kans gebruik
maken om mijn collega raadsleden in te lichten. Na ruim vijf jaar heb ik ervoor
gekozen om in de raadsvergadering van 5 januari 2016 afscheid te nemen van het
raadslidmaatschap. Ik wil niet vooruitlopen op mijn laatste raadsvergadering,
maar wil iedereen nu alvast bedanken voor de samenwerking in het belang van de
burgers en de kennis die ik de afgelopen jaren mocht opdoen.