Update: Ambulancepost 24/7 in Gennep?

Veiligheid is een speerpunt van de VVD Gennep. Vandaar dat wij tijdens de vergadering voor de begroting 2016 aandacht vroegen voor de ambulancepost. Zo leest u in het VVD Gennep verkiezingsprogramma: “Zowel politie, ambulance als brandweer moeten 24 uur per dag beschikbaar zijn en voldoen aan de wettelijke opkomsttijden. Daarom is het goed dat er een proef wordt gedraaid met een ambulancepost in Gennep. De VVD maakt zich hard om deze proef om te zetten in een vaste ambulancepost. Bij het halen van de wettelijke aanrijdtijden maakt het niet uit van welke gemeente de diensten komen, dus ook uit Duitsland.”

Momenteel loopt er dus nog een pilot (= proefperiode) met de ambulancepost tijdens kantooruren en is die post dus nog niet permanent en 24 uur per dag. De resultaten hebben al snel uitgewezen dat de ambulance absoluut in een behoefte voldoet in onze mooie gemeente. De ambulance rukt veelvuldig uit en is er veel sneller dan in het verleden.

De VVD heeft er dan ook al snel op aangedrongen bij de portefeuillehouder veiligheid, zijnde de burgemeester, om een lobby te starten om de pilot vooral permanent te laten worden en uiteraard ook gedurende 24 uur per dag. Zie ook een eerder bericht op onze website.

Tijdens de laatste raadsvergadering heeft de VVD de burgemeester weer om een update gevraagd. De burgemeester gaf aan dat de pilot hoogstwaarschijnlijk verlengd gaat worden en dat het permanent maken van de ambulancepost dus nog niet gelukt is. Daarvoor is de gemeente nog in druk overleg met minister Schippers van Volksgezondheid. Maar inmiddels is gebleken dat overleg noodzakelijk is met de verzekeraars, zij hebben ook een belangrijke stem in het permanent maken van de ambulancepost.

Zoals ook al in het verleden heeft de burgemeester opnieuw toegezegd z’n uiterste best te doen om een permanente ambulancepost die 24 uur per dag bezet is te garanderen voor de toekomst van de gemeente Gennep. Blijft dus afwachten…. Maar de VVD zal hier voor blijven vechten! Zoals we dat al deden tijdens de opening van de ambulancepost door toenmalig minister Ivo Opstelten.