N271 - Is er bij de Provincie nog sprake van behoorlijk bestuur?

Wij kennen in het Nederlandse bestuursrecht de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Die beginselen vormen voor de overheid de normen en kaders voor hun werkwijze en het contact met burgers. Het zijn dus de spelregels die de overheid moet hanteren en die burgers ook het vertrouwen moeten geven dat er sprake is van een correcte en faire behandeling. In de discussie rondom de reconstructie van de provinciale weg N271 tussen Gennep en Heijen is het de vraag of er sprake is van behoorlijk bestuur in het contact en de afspraken die de Provincie Limburg heeft gemaakt en maakt met de gemeente.

Waarom vragen wij ons dat momenteel af? De gemeenteraad van Gennep heeft op 3 juli 2014 het “Voorstel tot reconstructie N271 Gennep-Heijen” vastgesteld. Destijds is de nodige discussie over de herinrichting van de weg gevoerd. Er werd uitgebreid gesproken over rijstroken, rotondes en nieuwe aansluitingen op de rondweg. Uitgangspunt was altijd het best mogelijke resultaat voor verkeersstromen en verkeersveiligheid. In het raadsvoorstel staat uiteindelijk: “Op basis van het uitgangspunt om de huidige 2x2-strooks 100 km/uur autoweg af te bouwen tot een 2x2-strooks 80 km/uur gebiedsontsluitingsweg met landbouwverkeer en voorzien van meerdere (turbo)rotondes, heeft de provincie Limburg concept-ontwerptekeningen laten opstellen.”

Als gemeenteraad moet je er vervolgens op kunnen vertrouwen dat de concepttekeningen van de Provincie Limburg, die op dat moment als bijlage voor het raadsvoorstel ter inzage lagen, op hoofdlijnen een inzicht bieden in de uiteindelijke realisatie van het raadsbesluit. Kortom: de ter inzage gelegde tekeningen, waarop duidelijk sprake is van een 2x2-strooks N271, worden ook op deze wijze uitgevoerd.

Als gemeenteraad moet je er eveneens op kunnen vertrouwen dat gemaakte afspraken in een overleg tussen het Gennepse College van burgemeester en wethouders en de gedeputeerde worden nagekomen. Het besprekingsverslag geeft duidelijkheid over de afspraken: “Na de reconstructie wordt (conform de wens van de gemeente Gennep) de provinciale weg N271 een 2x2-strooks gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 80 km/h.”

De algemene beginselen van behoorlijk bestuur kennen het vertrouwensbeginsel. Burgers hebben het recht om op duidelijke toezeggingen van de overheid te kunnen vertrouwen. Heeft een gemeenteraad dezelfde rechten als onze burgers?

De Provincie Limburg werkt momenteel met een coalitieakkoord waarin wordt gesproken over het ‘voortdurend werken aan goede verhoudingen met gemeenten’. De provincie dient zich dan ook wat de VVD Gennep betreft te houden aan gedane toezeggingen. Niet alleen richting burgers, ook richting de gemeente Gennep!

Namens de VVD Gennep

Janine van Hulsteijn, fractievoorzitter