Oud papier: College volgt meeste wensen VVD

Afgelopen jaar hadden meerdere raadsfracties, waaronder de VVD, veel kritiek op het dure en aan de burgers voorbij gedachte nieuwe oud papierbeleid van de gemeente Gennep. Nu heeft het college van Burgemeester en Wethouders deze adviezen overgenomen en volgt de meeste wensen van o.a. de VVD.

Zoals we op onze website gemeld hadden, had de VVD Gennep tijdens de raadsvergadering van 31 oktober en de voorafgaande vergadering van de commissie Samenleving en Milieu, op 10 oktober, een aantal opmerkingen. De VVD fractie heeft aangegeven dat het voorstel voor het beschikbaar stellen van een krediet voor minicontainers geen voorkeur heeft in de huidige tijd van bezuinigingen. Wel was de VVD het eens met de wethouder dat ettelijke zaken in de oud papier regeling verbetering behoeven.

De VVD is daarom blij in het besluit van het college van Burgemeester en Wethouders (registratienummer 2012/0278, registratiedatum 23-01-2012) te kunnen lezen dat het college de meeste wensen heeft overgenomen:

1. De huidige inzamelstructuur wordt gehandhaafd. Dat betekent dat in de kernen Gennep, Milsbeek en Heijen huis-aan-huis wordt ingezameld. In de kernen Ven-Zelderheide en Ottersum wordt ingezameld met tijdelijke containers. Verder wordt in de kernen Gennep, Milsbeek en Heijen (milieustation) ingezameld via een permanente container. In het buitengebied wordt niet huis-aan-huis, dan wel via containers ingezameld. Zij kunnen in een van de kernen terecht met hun oud papier.
  2. De gemeente sluit met iedere inzamelvereniging een overeenkomst af, waarin de rechten en plichten over en weer staan opgenomen.
  3. Dit jaar wordt via aanbesteding één inzamel- en verwerkingsovereenkomst met één marktpartij gesloten die ingaat per 1-1-2013.
  4. De kaders van het nieuw oud papierbeleid worden noch door de gennepse gemeenteraad besloten in de vergadering van 2-4-2012

Wat niet zo duidelijk in het besluit staat, maar impliciet uit het eerste punt volgt, is dat de dure nieuwe minicontainers niet aangeschaft worden!

Kritiek heeft de VVD aan de beslissing van het college, dat er geen looptijd in de prestatie-overeenkomst met de verenigingen komt. Een van de problemen bij het oude papierbeleid was juist, dat het eeuwig zonder controle verder liep. Uiteindelijk zal een looptijd volgens de VVD bijdragen aan een regelmatige evaluatie van het beleid. Hierdoor hebben ook de verenigingen de mogelijkheid om verbeteringen van het beleid aan te geven. We hopen dat het college dit punt nog corrigeert. Indien niet zal de VVD op dit punt een amendement indienen.