Inburgering

Bij inburgering van statushouders leggen wij een focus op eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk ben je niet direct zelfredzaam in een land dat in elk opzicht anders is dan waar je vandaan komt. Onderdeel van inburgering is echter wel dat statushouders bijdragen aan onze samenleving. Door de Nederlandse taal te leveren, aan het werk te gaan en zich te verdiepen in onze normen en waarden en deze ook te respecteren. De VVD zal niet accepteren dat onze vrijheden, waar eeuwenlang voor is gevochten, onder druk komen te staan door nieuwkomers, met een parallelle samenleving als gevolg.

Kennismaken met onze cultuur is essentieel. Onze samenleving is gebaseerd op idealen van de Verlichting, op liberale tradities en vrijheden. We hebben een vrije en tolerante samenleving waarin iedereen gelijkwaardig is. Die waarden zijn niet onderhandelbaar! Wie ze niet accepteert staat aan de rand van onze samenleving en kan beter terug naar land van herkomst. De VVD zet zich daarom in voor het tegengaan van segregatie en onvrijheid. Subsidies voor aparte zwemuren voor vrouwen vanwege religieuze overtuiging worden stopgezet.